Ανοικτό Μάθημα για την Ποίηση

Δ’ τάξη

Picture1Είναι πολύ δύσκολο να ορίσει κανείς την ποίηση... Γίνεται, όμως, σίγουρα πιο εύκολο αν την καλωσορίσει με την καρδιά του! Φέτος η Δ’ τάξη στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας διοργάνωσε ένα ανοιχτό μάθημα με θεματική την ποίηση.

Στο πρώτο μέρος οι μαθητές μαζί με τους γονείς τους προσπάθησαν να ορίσουν την ποίηση και να εντοπίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου λογοτεχνικού είδους και εν συνεχεία πραγματοποίησαν μια ιστορική αναδρομή από τον Όμηρο ως σήμερα, σταματώντας στους πιο σημαντικούς ποιητικούς σταθμούς.

Το δεύτερο μέρος είχε τη μορφή επιτραπέζιου. Οι μαθητές χωριστήκαν σε τέσσερις ομάδες συνοδευόμενοι από έναν γονέα και συμμετείχαν σε πλήθος δραστηριοτήτων, με σκοπό να ολοκληρώσουν τις δοκιμασίες του επιδαπέδιου ταμπλό. Απάντησαν ερωτήσεις ποιητικών γνώσεων, έπαιξαν στίχους παντομίμα, έπλασαν τον δικό τους στίχο και άλλα...

Στο τέλος, έκλεισαν με την ανάλυση ενός ποιήματος και μελοποιημένη ποίηση...

Ελληνικοί Παραδοσιακοί Χοροί

Τα παιδιά του σχολείου παρουσίασαν στην αυλή μας τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς, που διδάχθηκαν σε όλη τη σχολική χρονιά, με συνοδεία ζωντανής μουσικής.

Χοροί που μοιάζουν με παιχνίδια, χοροί μιμητικοί και χοροί «χορογραφημένοι» από την ίδια την κοινότητα αποτελούν τον άξονα της φετινής μας παρουσίασης.

Η Ερήνη από την Τήλο μάς θυμίζει το παιδικό παιχνίδι Ένα λεπτό κρεμμύδι. Οι Καμάρες, χορός του γάμου από το ίδιο νησί, παραπέμπει στο Περνά περνά η μέλισσα. Εντύπωση χορογραφίας δημιουργούν το Μήλο μήλο κόκκινο από τη Θράκη, καθώς και το παιχνίδι ζευγαρώματος στον χορό Ε! Πού ’σαι; από την ακριτική Σύμη. Tο Κούνα Κούνα, αποκριάτικος χορός από τη Σαλαμίνα, εντάσσεται στην κατηγορία των μιμητικών χορών. Με τους στίχους του «καταγγέλεται» τραγουδιστικά το κλέψιμο ενός φεσιού! Ανάλογοι χοροί εντοπίζονται σχεδόν σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας, ενώ ιδιαίτερα οι μιμητικοί χοροί αποτελούν κυρίαρχο στοιχείο των γλεντιών της Αποκριάς.

Ο χορός απευθύνεται στον άνθρωπο ως σύνολο ψυχικό και σωματικό και για αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα παιδιά. Ο παραδοσιακός χορός μάλιστα καλλιεργεί την ομαδικότητα και τη συνεργασία, ενώ ενισχύει το αίσθημα του να ανήκεις σε ένα σύνολο, σε μία κοινότητα.

xoroi

Θεατρική παράσταση της Έκτης

Τα παιδιά της Έκτης τάξης έγιναν... βικτωριανοί ήρωες. Ανέβασαν στη σκηνή διασκευασμένο το θεατρικό έργο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ η «Τρικυμία». Μοιράστηκαν ρόλους, καταστάσεις, λόγια και συναισθήματα. Έγιναν δούκες, βασιλιάδες, πριγκίπισσες, ξωτικά και δούλοι, για να υπηρετήσουν οι μισοί το Καλό κι οι άλλοι μισοί το Κακό. Ένιωσαν τη μετάνοια, έδωσαν τη συγχώρεση, κατανόησαν τα λάθη, ελευθερώθηκαν από τον εγωισμό, για να φτάσουν στο τέλος, όλοι νικητές της αγάπης. Ο έρωτας, η αδελφική αγάπη, η φιλία έφεραν τους ήρωες στο ευτυχισμένο τέλος. Χαρούμενο ήταν και το τέλος της θεατρικής παράστασης που έκλεισε με μια μικρή συναυλία με τραγούδια αγάπης. Tα παιδιά τραγούδησαν και ενορχήστρωσαν ελληνικά και αγγλικά τραγούδια.

6 theatriko

Παράδοση και... παιχνίδια

Α’ τάξη

Παράδοση... έννοια βαθιά, πλούσια και με σημαντική θέση στη συνείδησή μας και στην ελληνική ψυχή. Αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς και της εθνικής μας ταυτότητας... Κι όμως, ταυτόχρονα λέξη τόσο δυσνόητη για τα μικρά παιδιά. Λέξη που παραπέμπει σε κάτι παλιό... Κι ας είναι ζωντανή ανάμεσά μας, κι ας απλώνεται σε κάθε πτυχή της ζωή μας.

Η παράδοσή μας αποτέλεσε σημαντική θεματική ενότητα επεξεργασίας για την τάξη μας στη Μελέτη Περιβάλλοντος. Στόχος μας ήταν τα παιδιά να τη γνωρίσουν καλύτερα και να εξοικειωθούν μ’ αυτή. Να ανακαλύψουν κομμάτια της που δε γνώριζαν, να διασκεδάσουν, να χορέψουν, να τραγουδήσουν παραδοσιακά... Μα πάνω απ’ όλα θελήσαμε να παίξουν παραδοσιακά...

class1 paradosiaka paixnidia

Με την ομαδική τους φύση, τα παραδοσιακά παιχνίδια συμβάλλουν στην πολύπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, ψυχοσωματική και πνευματική. Προάγουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και τη συνεργατικότητα. Προσφέρουν χαρά και ευχαρίστηση. Καλλιεργούν τη σκέψη και την ευρηματικότητα. Αναπτύσσουν την πειθαρχία, την υπομονή και την ευγένεια. Εξασκούν τα παιδιά στο να μοιράζονται, να χάνουν και να κερδίζουν, να σέβονται συμπαίκτες και αντιπάλους, να συμμορφώνονται με τους κανόνες των παιχνιδιών. Βοηθούν στην απόκτηση αυτοπεποίθησης και ωθούν τα παιδιά στο να αναπτύξουν τρόπους να διαχειριστούν τον θυμό, την επιθετικότητα ή τη δειλία τους. Αναπτύσσουν την ταχύτητα, την ευκινησία, την αντοχή και την επιδεξιότητα των κινήσεών τους. Και την ίδια στιγμή καλλιεργούν τη γλωσσική ικανότητα, την ευστοχία και την ακρίβεια. Κι όλα αυτά κερδίζονται έτσι απλά... μόνο μέσα από το παιχνίδι!

Προσκαλέσαμε τους γονείς των παιδιών να έρθουν στο σχολείο μας, για να γίνουν κι αυτοί ξανά παιδιά και να παίξουν μαζί μας παιχνίδια γνώριμα... Γίναμε όλοι μαζί μια ομάδα δυνατή και διασκεδάσαμε πολύ!